Σημαντικές ανακοινώσεις υπήρξαν σήμερα κατά τη διάρκεια των εργασιών της δεύτερης ημέρας των εργασιών του ετήσιου τακτικού συνεδρίου της ΚΕΔΕ, που αφορούν τα οικονομικά των Δήμων και τον ψηφιακό τους μετασχηματισμό.
Σήμερα επίσης διεξήχθησαν θεματικές συνεδριάσεις και υπήρξαν εισηγήσεις πάνω στις θεματικές ενότητες «Θεσμικά – Οικονομικά – Ψηφιακός Μετασχηματισμός», ενώ παράλληλα , το λόγο έλαβαν και οι 13 Πρόεδροι των Περιφερειακών Ενώσεων Δήμων, που ανέδειξαν τα τοπικά προβλήματα και προτεραιότητες.
Κυριάκος Πιερρακάκης, υπουργός Ψηφιακής Διακυβέρνησης: 320 εκ. ευρώ για το πρόγραμμα “Έξυπνες Πόλεις” και την ψηφιακή μετάβαση των δήμων
Πρόγραμμα για τις «Έξυπνες Πόλεις», το οποίο θα χρηματοδοτηθεί με το ποσό των 320 εκατ. ευρώ, για την ψηφιακή μετάβαση των δήμων, ανακοίνωσε ο υπουργός Ψηφιακής Διακυβέρνησης, Κυριάκος Πιερρακάκης. Η πρόταση προβλέπεται να χρηματοδοτηθεί από το Ταμείο Ανάκαμψης και από το ΕΣΠΑ. Όπως υπογράμμισε για το πρόγραμμα των «Έξυπνων Πόλεων», υπήρξε συνεργασία με τον υφυπουργό Ειδικών Ψηφιακών Έργων και Κτηματολογίου Θ. Λιβάνιο , τον υπουργό Ανάπτυξης Α. Γεωργιάδη και τον υφυπουργό Ανάπτυξης Γ. Τσακίρη.
«Είναι μια συνολική προσέγγιση της κυβέρνησης για να μπορέσουμε πέρα και πάνω από όσα έχουν ήδη γίνει με το πρόγραμμα «Αντώνης Τρίτσης», να προσθέσουμε νέες τεχνολογίες και νέες λύσεις», όπως είπε.
«Το συνολικό πακέτο διαρθρώνεται και από το Ταμείο Ανάκαμψης, όπου περιλαμβάνει 90 εκατομμύρια ευρώ για τους δήμους άνω των 100.000 κατοίκων. Και όλοι οι υπόλοιποι δήμοι οι οποίοι θα χρηματοδοτηθούν από το νέο ΕΣΠΑ.
Συνολικά μιλάμε για ένα μπάτζετ 320 εκατομμυρίων ευρώ», ενημέρωσε ο υπουργός Ψηφιακής Διακυβέρνησης .
Και εξήγησε πως θα διαμορφωθεί ένα μενού πολλαπλών επιλογών, τεχνολογικών επιλογών, αναγνωρίζοντας ότι από αυτό το μενού θα μπορούν όλοι οι δήμοι να έχουν προκαθορισμένο μπάτζετ.
«Το χαμηλότερο μπάτζετ το οποίο θα δείτε για δήμο από το πρόγραμμα που θα ανακοινώσουμε, για το μικρότερο δήμο, θα είναι 100.000 €. Άρα από το μπάτζετ θα μπορεί ο καθένας με βάση τις ανάγκες του να πάει και να επιλέξει συγκεκριμένες λύσεις που αισθάνεται ότι αφορούν τους πολίτες του, που αισθάνεται ότι αφορούν τους δημότες του» πρόσθεσε, είπε ακόμη και πρόσθεσε ότι η τελική έγκριση αναμένεται μέχρι το τέλος του έτους.
Ο κ. Πιερρακάκης, σημειώνοντας ότι λεπτομέρειες θα ανακοινωθούν από τον κ. Λιβάνιο, απευθύνθηκε στους αιρετούς, λέγοντας «Το “ζουμί” είναι ότι θα διαλέξετε εσείς. Εμείς θα ορίσουμε τις επιλογές και εσείς θα κάνετε τις δικές σας προσεγγίσεις, με βάση τις δικές σας ανάγκες», καλώντας τους ταυτόχρονα να μην αφήσουν το χρόνο να πάει χαμένος, αλλά να τρέξουν για να ωριμάσουν έργα μέχρι να βγουν οι προσκλήσεις.
Τα πεδία των έργων αφορούν σε κοινωνική πολιτική, απασχόληση και υγεία, παιδεία, πολιτισμό και αθλητισμό, περιβάλλον, υποδομές, αγροτική ανάπτυξη, μεταφορές, μεταποίηση, εμπόριο, τουρισμός, δημοτική αστυνομία, εξυπηρέτηση του πολίτη, οικονομική διαχείριση των Δήμων, διοικητική λειτουργία των Δήμων. Τα projects μπορούν να αφορούν π.χ. σε έξυπνο παρκάρισμα, κυβερνοασφάλεια, ψηφιακές πλατφόρμες για γονείς και κηδεμόνες, προσχολική αγωγή, πλατφόρμες διαβούλευσης, κλ.π.
Ο υπουργός Ψηφιακής Διακυβέρνησης, ζήτησε να υπάρχει με τους αιρετούς πιο στενός διάλογος με το υπουργείο, σε πράγματα που μπορεί να αλλάξει εύκολα γι’ αυτούς και τις διαδικασίες τους.
«Εθνικό Πρόγραμμα Απλούστευσης Διαδικασιών. Έχουμε κονδύλια για να απλουστεύσουμε όλες τις διαδικασίες καταρχήν του Δημοσίου» είπε χαρακτηριστικά και και πρόσθεσε:
«Αυτό λοιπόν το οποίο σας λέμε, και είναι και κάλεσμα προς την ΚΕΔΕ συνολικά, είναι να καταγράψουμε αυτές τις διαδικασίες, πρόεδρε, να μας τις πείτε, να μας πείτε πού χρειάζεστε απλουστεύσεις, και μαζί με το υπουργείο Εσωτερικών να καθίσουμε και να τις απλουστεύσουμε χρησιμοποιώντας απλές τεχνολογίες».
Στέλιος Πέτσας, αναπληρωτής υπουργός Εσωτερικών: Αύξηση κατά 15% των ΚΑΠ από το 2023
Αύξηση κατά 15% των ΚΑΠ συνολικά της Αυτοδιοίκησης από το 2023 και αύξηση κατά 50 εκ. ευρώ για το 2022, προανήγγειλε από το βήμα του ετήσιου τακτικού συνεδρίου της ΚΕΔΕ ο αναπληρωτής υπουργός Εσωτερικών Στέλιος Πέτσας. Συγκεκριμένα οι ΚΑΠ α΄ και β΄ βαθμού Αυτοδιοίκησης από 2,85 δις ευρώ που είναι σήμερα θα αυξηθούν στα 3,2 δις ευρώ.
Παράλληλα ανέφερε ότι είναι σε διαπραγμάτευση με το Ταμείο Παρακαταθηκών και Δανείων για την αναχρηματοδότηση παλιών χρεών των δήμων με νέα δάνεια και με χαμηλότερο επιτόκιο.
Επίσης ο κ. Πέτσας, ανακοίνωσε ότι ο προϋπολογισμός του προγράμματος «Αντώνης Τρίτσης» αναμένεται να φτάσει στο ύψος των 4,1 δις ευρώ, ενώ έργα που δεν θα ενταχθούν στο πρόγραμμα, θα γίνει μεταφορά τους στο Ταμείο Ανάκαμψης. Παράλληλα δεσμεύτηκε ότι μέχρι τέλος του έτους θα ενταχθούν στο πρόγραμμα το 50% των προτεινόμενων έργων.
Σε ότι αφορά τις έκτακτες χρηματοδοτήσεις των δήμων στο τρέχον οικονομικό έτος ο αναπληρωτής υπουργός είπε ότι θα δοθεί μία ακόμη συμπληρωματική δόση ΚΑΠ μέχρι τέλος του χρόνου.
Επίσης ο κ. Πέτσας ανακοίνωσε ότι τις επόμενες ημέρες θα υπάρξει δέσμη μέτρων εξορθολογισμού του ενεργειακού κόστους για τους δήμους τις ΔΕΥΑ. Τα μέτρα που εξετάζονται είναι η μείωση του ΦΠΑ στο νερό από το 13% στο 6%, η υπαγωγή στο τιμολόγιο χωρίς ρήτρα αναπροσαρμογής στην τιμή του ηλεκτρικού ρεύματος, ένταξη των τιμολογίων των ΔΕΥΑ από το οικιακό τιμολόγιο στο βιομηχανικό και υπαγωγή στους δικαιούχους μειωμένου ΕΤΜΕΑΡ
Δημήτρης Κάρναβος, β΄ αντιπρόεδρος ΚΕΔΕ, δήμαρχος Καλλιθέας: Η Ελληνική Αυτοδιοίκηση είναι η πιο αδύναμη, η πιο ανίσχυρη σε όλη την Ευρώπη
Η μεγάλη αλλαγή στην αρχιτεκτονική του Ελληνικού κράτους, που θα κάνει την Αυτοδιοίκηση ένα βασικό πυλώνα του, όπως συμβαίνει στην Ευρώπη και σε όλο τον ανεπτυγμένο κόσμο, παραμένει ζητούμενο, τόνισε ο β’ αντιπρόεδρος της ΚΕΔΕ, δήμαρχος Καλλιθέας, Δημήτρης Κάρναβος, και πρόσθεσε ότι την αποκέντρωση την επιβάλλουν και οι ελληνικές παραγωγικές συνθήκες.
Ο κ. Κάρναβος ξεκίνησε εμφατικά την ομιλία του, «δείχνοντας» την εικόνα ότι η χώρα μας αποτελεί ένα ευρωπαϊκό παράδοξο και αυτό είναι ότι η Ελληνική Αυτοδιοίκηση είναι η πιο αδύναμη, η πιο ανίσχυρη σε όλη την Ευρώπη.
«Ένα μόνο νούμερο είναι αρκετό, στην Ελλάδα η Τοπική Αυτοδιοίκηση απορροφά το 3% του ΑΕΠ της, όταν ο μέσος όρος στην Ευρώπη είναι 10%. Δηλαδή 3 φορές λιγότερα χρήματα από ότι δίνονται στην Τοπική Αυτοδιοίκηση στην Ευρώπη!», είπε , και υπενθύμισε ότι η Κομισιόν πρόσφατα, έστειλε ένα πολύ σαφές μήνυμα στις κυβερνήσεις των κρατών μελών: Επισήμανε ότι η Τοπική Αυτοδιοίκηση θα πρέπει να συμπεριληφθεί στην κατάρτιση των εθνικών αναπτυξιακών σχεδίων για την επόμενη μέρα.
Ο κ. Κάρναβος επισήμανε ότι η Τοπική Αυτοδιοίκηση, δεν μπορεί να απουσιάζει από την υπόθεση της αλλαγής του παραγωγικού μοντέλου της χώρας, της αναβάθμισης της παιδείας και της υγείας, της κοινωνικής πολιτικής, των SmartCities, καθώς και σε άλλα πεδία.
Αναφέρθηκε επίσης στην ανάγκη εξεύρεσης νέων πόρων από τη φορολογική αποκέντρωση, στη διεύρυνση των δυνατοτήτων που δίνει στην Αυτοδιοίκηση το θεσμικό πλαίσιο και στην απλούστευση του νομικού πλαισίου.
«Επιτέλους πρέπει να γίνει πράξη ένα τελικό, καθαρό, διάφανο ξεκαθάρισμα αρμοδιοτήτων ανάμεσα στη Κεντρική Διοίκηση, των δυσλειτουργικών Αποκεντρωμένων Διοικήσεων και των Δήμων και μέσα από το ξεκαθάρισμα να προχωρήσουμε στην απλοποίηση διαδικασιών και νομοθετημάτων-κανονιστικών διατάξεων», πρόσθεσε, λέγοντας ότι η ΚΕΔΕ έχει δώσει στο υπουργείο ολοκληρωμένη πρόταση αναδιάρθρωσης αρμοδιοτήτων.
Ο κ. Κάρναβος έθεσε στην ομιλία του σειρά ζητημάτων που αφορούν μεταξύ άλλων σε:
Νέο Χάρτη Ολικής Διοίκησης με ξεκάθαρο πλαίσιο και ευθύνες
Αύξηση των ΚΑΠ με νέο καθαρό δίκαιο και αναπτυξιακό πλαίσιο κατανομής πόρων
Επανεξέταση του πλαισίου αμοιβών και κινήτρων για τους αιρετούς που λαμβάνουν θέσεις ευθύνης από το δήμαρχο και τα νομικά πρόσωπα.
Ψηφιοποίηση δήμων και δημοτικών υπηρεσιών σε προτεραιότητα σε κάθε εθνικό σχέδιο
Προτεραιότητα στη μετάβαση στο μοντέλο της κυκλικής οικονομίας
Κινητικότητα μόνο από δήμο σε δήμο χωρίς παρεκκλίσεις
Θεσμοθέτηση εντοπιότητας σε προσλήψεις ΔΕΥΑ και ΦΟΔΣΑ
Δημοτική Αστυνομία επαρκώς στελεχωμένη
Μεγαλύτερη θωράκιση των δήμων έναντι των εταιριών που αναπτύσσουν δίκτυα εντός των πόλεων, διαλύοντας τα ασφαλτικά μας και ειδικό πρόγραμμα χρηματοδότησης.
Απεμπλοκή μας από την υποχρέωση συντήρησης των τμημάτων επαρχιακών οδών που είναι μέσα στις πόλεις μας, τα οποία μας φορτώθηκαν το 2013 χωρίς ποτέ να έρθουν οι σχετικοί πόροι, ενώ το κόστος συντήρησης είναι τεράστιο
Ο κ. Κάρναβος αναφέρθηκε στην τεράστια πρόκληση του Ταμείου Ανάκαμψης αλλά και του ΕΣΠΑ όπως και του Προγράμματος Τρίτσης, που οφείλουν να περάσουν και μέσα από τους δήμους της χώρας.
«Ειδικά για το Ταμείο Ανάκαμψης, το οποίο θυμίζω ότι είναι εμπροσθοβαρές, είμαστε ΔΥΣΤΥΧΩΣ στο σημείο εκκίνησης, με την ΚΕΔΕ να έχει υποβάλει τις προτάσεις της από το καλοκαίρι του 2020», όπως είπε, ενώ έθεσε ως απαραίτητη και επαρκή προϋπόθεση για να συμβούν όλα τα παραπάνω την ύπαρξη τεχνικής βοήθειας όσο γίνεται πιο κοντά στους δήμους.
Γρηγόρης Κωνσταντέλλος, πρόεδρος της Επιτροπής Θεσμών και Διαφάνειας της ΚΕΔΕ: Οι προτάσεις της ΚΕΔΕ για την καταστατική θέση αιρετών και προσωπικό των ΟΤΑ
Το θέμα της καταστατικής θέσης των αιρετών απασχολεί εδώ και πολλά χρόνια την Αυτοδιοίκηση. Και δεν είναι λίγες οι φορές που, όπως τόνισε χθες και ο πρόεδρος της ΚΕΔΕ Δημήτρης Παπαστεργίου στην ομιλία του στο συνέδριο , οι δήμαρχοι είναι οι «αυτοφωράκηδες» του ελληνικού Δημοσίου.
Αρχή της ΚΕΔΕ, όπως τόνισε ο πρόεδρος της Επιτροπής Θεσμών και Διαφάνειας της ΚΕΔΕ Γρηγόρης Κωνσταντέλλος, δήμαρχος Βάρης Βούλας Βουλιαγμένης, είναι να ισχύουν για όλους τους αιρετούς της Κεντρικής Διοίκησης και της Αυτοδιοίκησης οι ίδιοι κανόνες, όσον αφορά στα θέματα της καταστατικής θέσης, τα ασφαλιστικά, τα οικονομικά, τα συνταξιοδοτικά, τα ποινικά κ.λπ.
Έως ότου η Πολιτεία μεριμνήσει σχετικά, η ΚΕΔΕ απαιτεί την ενίσχυση της καταστατικής θέσης των αιρετών και την επαναρρύθμιση θεμάτων αστικής, ποινικής και πειθαρχικής ευθύνης για την αποφυγή της πολιτικής ομηρίας τους, καταθέτοντας τις παρακάτω ρεαλιστικές προτάσεις, που θα δώσουν στο πολιτικό προσωπικό της Τοπικής Αυτοδιοίκησης τη δυνατότητα να αφοσιωθεί στο έργο της Τοπικής Αυτοδιοίκησης και της Τοπικής Ανάπτυξης και της παροχής υπηρεσιών στους πολίτες και τις επιχειρήσεις:
Σύσταση ενός μόνιμου μηχανισμού παρακολούθησης της καταστατικής θέσης των αιρετών υπό τη μορφή του Παρατηρητηρίου
Κατάρτιση Κώδικα Δεοντολογίας Αιρετών Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Τοπικής Αυτοδιοίκησης με πρόταση της ΚΕΔΕ και της ΕΝΠΕ.
Επαρκείς υποστηρικτικοί μηχανισμοί για την άσκηση των καθηκόντων τους.
Σε ότι αφορά στη χορηγία των δημάρχων, όπως σημείωσε ο κ. Κωνσταντέλλος, από 1η Ιανουαρίου 2011, οι δήμαρχοι υπάγονται στον ΕΦΚΑ, ως λειτουργοί των ΟΤΑ και επομένως δικαιούνται Εθνικής και Ανταποδοτικής Σύνταξης κατά τα άρθρα 7 και 8 του Ν.4387/2016.
Ωστόσο «με την υπαγωγή αυτή αλλάζει, ριζικά ο τρόπος υπολογισμού της χορηγίας των αιρετών. Το καταβαλλόμενο ποσό της χορηγίας μειώθηκε σημαντικά κατά τρόπο μη παραδεκτό» τόνισε ο κκ Κωνσταντέλλος.
«Άποψή μας, είπε, είναι ότι οι αιρετοί των ΟΤΑ α’ κα β’ βαθμού δεν υπάγονται στις διατάξεις του άρθρου 4 του Ν.4387/2016, γιατί δεν είναι δημόσιοι υπάλληλοι ή λειτουργοί με δημοσιοϋπαλληλική σχέση. Επίσης η γραμματική και τελολογική ερμηνεία της διάταξης αυτής δεν καταλήγει στην υπαγωγή των αιρετών στον ΕΦΚΑ. Για το λόγο αυτό ΚΕΔΕ ζήτησε από τον υφυπουργό Εργασίας την εξαίρεση των δημάρχων από τη ρύθμιση αυτή δεδομένου ότι δεν υπάρχει ρητή αναφορά στο νόμο.
Προσωπικό ΟΤΑ
Σε ότι αφορά το προσωπικό των ΟΤΑ ο κ. Κωνσταντέλλος τόνισε ότι είναι παντελώς αδιανόητο, να ζητούν οι δήμοι από τον υπουργό Εσωτερικών να τους εγκρίνει τον «αριθμό» του προσωπικού που έχουν ανάγκη για την εύρυθμη λειτουργία των υπηρεσιών τους (εφόσον υπάρχουν και οι οικονομικές δυνατότητες) και να απαιτούνται δύο ή τρεις ακόμη και τέσσερις υπογραφές υπουργών για την πολυπόθητη έγκριση και να περνούν 5 και 6 μήνες για να δοθούν οι εγκρίσεις αυτές. «Για ποια Αυτοδιοίκηση με αυτοτέλεια μιλάμε και ποια απλούστευση διαδικασιών οραματιζόμαστε» αναρωτήθηκε.
Η ΚΕΔΕ ζητά άμεσα να θεσπισθεί ένα νέο σύστημα προγραμματισμού των ανθρώπινων πόρων για την έγκαιρη κάλυψη των κενών σε προσωπικό της Τοπικής Αυτοδιοίκησης με προτεραιότητα στο εξειδικευμένο επιστημονικό προσωπικό και στην κάλυψη των αναγκών όλων των δήμων.
Ειδικά για τους μικρούς ορεινούς και νησιωτικούς Δήμους, θα πρέπει να υπάρξει πρόβλεψη γενναίας αύξησης της μοριοδότησης της εντοπιότητας καθώς και παροχή οικονομικών κινήτρων.
Επίσης η ΚΕΔΕ ζητά μόνιμο σύστημα κινητικότητας για την Τοπική Αυτοδιοίκηση που θα στηρίζεται στο σύστημα προγραμματισμού των ανθρωπίνων πόρων. Για οποιαδήποτε μετακίνηση υπαλλήλου από Δήμο, στο πλαίσιο του εφαρμοζόμενου συστήματος κινητικότητας, να απαιτείται προηγουμένως η σύμφωνη γνώμη του Δημάρχου.
Παράλληλα ζητά συνεχιζόμενη κατάρτιση των υπαλλήλων των δήμων, βελτίωση των συνθηκών εργασίας των υπαλλήλων και της υλικοτεχνικής υποδομής των υπηρεσιών, με εφαρμογή και των κανόνων υγιεινής και ασφάλειας.
Επίσης προτείνει την επανασυγκρότηση της Δημοτικής Αστυνομίας με τις αρμοδιότητες που είχε, με εκπαιδευμένο προσωπικό, με τους αντίστοιχους οικονομικούς πόρους και με τεχνικά μέσα.
Γιάννης Καραγιάννης, γενικός διευθυντής ΚΕΔΕ: Θέλουμε ουσιαστική αποκέντρωση στο μοντέλο λειτουργίας Κράτους και Αυτοδιοίκησης και μεγαλύτερη εμπιστοσύνη του κεντρικού κράτους στους δήμους
Είναι η ώρα τώρα, που μέσα σε συνθήκες πανδημίας το Κράτος αλλάζει προς το καλύτερο, μέσα από την προώθηση του ψηφιακού του εκσυγχρονισμού, να προχωρήσουν και οι απαραίτητες νομοθετικές πρωτοβουλίες, που θα προωθήσουν το θεσμικό και λειτουργικό εκσυγχρονισμό των δήμων, τόνισε ο γενικός διευθυντής της ΚΕΔΕ, Γιάννης Καραγιάννης.
«Η αλήθεια είναι πως έχουμε καθυστερήσει και για αυτό δεν ευθύνεται ούτε η ΚΕΔΕ, ούτε οι Δήμοι», πρόσθεσε, εμφατικά , για το ζήτημα της Διοικητικής Μεταρρύθμισης της χώρας, που τίθεται διαχρονικά από την ΚΕΔΕ προς όλες τις κυβερνήσεις και τις εκάστοτε ηγεσίες του υπουργείου Εσωτερικών, παραπέμποντας εμφατικά, στην ξεκάθαρη τοποθέτηση του προέδρου της Δ. Παπαστεργίου, στο συνέδριο .
Η ΚΕΔΕ επιθυμεί καθαρές λύσεις, είπε. ‘Οπως έγινε με την αλλαγή του εκλογικού συστήματος των αυτοδιοικητικών εκλογών και την κατάργηση της απλής αναλογικής, που ζήτησε και εισακούστηκε. «Δήμους που να μπορούν να διοικηθούν και να λειτουργήσουν. Σύγχρονους ψηφιακούς δήμους, που να είναι πραγματικά χρήσιμοι στους πολίτες, αρωγοί στην καθημερινότητά τους, στο πλευρό όσων έχουν ανάγκη, ικανούς να εκτελούν έργα και παρεμβάσεις που ενισχύουν την τοπική ανάπτυξη και απασχόληση», τόνισε.
«Θέλουμε μια ουσιαστική αποκέντρωση στο μοντέλο λειτουργίας του Κράτους και της αυτοδιοίκησης και να δείξει το Κεντρικό Κράτος επιτέλους, μεγαλύτερη εμπιστοσύνη στους δήμους», τόνισε ο Γ. Καραγιάννης και υπενθύμισε ότι η ΚΕΔΕ, έχει καταθέσει τεκμηριωμένες θέσεις και προτάσεις οι οποίες έχουν τεθεί στην κρίση των αιρετών, και αποτελούν ψηφισμένες αποφάσεις συνεδρίων και οργάνων διοίκησης.
Με βάση τις προτάσεις αυτές οι στόχοι που τίθενται αφορούν:
-την Πολυεπίπεδη Διακυβέρνηση, με έμφαση στην τοπική διακυβέρνηση, με σαφή διαχωρισμό, αρμοδιοτήτων κι ευθυνών
-Την οικονομική ανεξαρτησία των δήμων
-Την ενίσχυση της καταστατικής θέσης των αιρετών της Αυτοδιοίκησης και μια σχέση ισοτιμίας με το υπόλοιπο πολιτικό προσωπικό
-Τον ψηφιακό μετασχηματισμό των δήμων
-Την πράσινη λειτουργία των πόλεων
-Την προστασία του περιβάλλοντος και την αντιμετώπιση των συνεπειών της κλιματικής αλλαγής
-Την ενίσχυση του τοπικού κοινωνικού κράτους
-Τη βελτίωση των υπηρεσιών που παρέχονται στους πολίτες.
Οι προτάσεις της ΚΕΔΕ, λαμβάνουν υπόψη τις ιδιαιτερότητες του γεωγραφικού χώρου της Πατρίδας μας, που διαθέτει πλήθος ορεινών και νησιωτικών Δήμων και υπηρετούν έναν βασικό στόχο : την διασφάλιση της λειτουργίας των υπηρεσιών των Δήμων προς όφελος των πολιτών, των τοπικών μας κοινωνιών.
Στόχος, η δημιουργία και λειτουργία ενός ισχυρού Επιτελικού Κράτους, που προβλέπει ενισχυμένο ρόλο, αρμοδιότητες και πόρους για την Τοπική Αυτοδιοίκηση».
Βασικούς άξονες των προτάσεων της ΚΕΔΕ, όπως επισήμανε ο κ. Καραγιάννης αποτελούν:
-Η ισότιμη συμμετοχή των δήμων στο σχεδιασμό και υλοποίηση των αναπτυξιακών προγραμμάτων : ΕΣΠΑ, Ταμείο Ανάκαμψης, Αντώνης Τρίτσης.
-Η ανάληψη κεντρικού ρόλου για τους δήμους στη λειτουργία του τοπικού κοινωνικού κράτους.
-Η διευκόλυνσή των δήμων για την άμεση μετάβαση τους στη ψηφιακή εποχή.
-Η συμβολή της Αυτοδιοίκησης στην εθνική προσπάθεια για ανάπτυξη κι ενίσχυση της κοινωνικής συνοχής κι αλληλεγγύης.
Στην ομιλία του ο Γιάννης Καραγιάννης , αναφέρθηκε διεξοδικά στις προτάσεις της ΚΕΔΕ, για το ρόλο των Αποκεντρωμένων Διοικήσεων και το ξεκαθάρισμα αρμοδιοτήτων, την Κοινωνική Πολιτική, την ενίσχυση της Διαφάνειας, την Υγεία, την Παιδεία, το περιβάλλον και τη διαχείριση των απορριμμάτων, τη χωροταξία,ψτις υποδομές, τη Ναυτιλία και τη Νησιωτική Πολιτική, και την Πολιτική Προστασία.
Γιώργης Μαρινάκης, πρόεδρος ΕΔΕΥΑ: Μείωση στο 6% του ΦΠΑ στο νερό και υπαγωγή των ΔΕΥΑ στους δικαιούχους μειωμένου ΕΤΜΕΑΡ
Τα κρίσιμα για τη βιωσιμότητά τους προβλήματα των ΔΕΥΑ της χώρας παρουσίασε ο πρόεδρος της ΕΔΕΥΑ Γιώργης Χ. Μαρινάκης, δήμαρχος Ρεθύμνης.
Οι ΔΕΥΑ, τόνισε ο κ. Μαρινάκης παρέχουν για περισσότερα από 40 χρόνια ασφαλές και υγιεινό νερό και υπηρεσίες αποχέτευσης στον μισό πληθυσμό της περιφέρειας της χώρας μας, με 50 περίπου εργαστήρια ελέγχου της ποιότητας του πόσιμου νερού και πάνω από 170 βιολογικούς καθαρισμούς, ενώ το έργο τους από την ίδρυσή τους στη δεκαετία του ’80 μέχρι σήμερα ανέρχεται στα 18 δις περίπου. Έχουν συμμορφωθεί με το ευρωπαϊκό θεσμικό πλαίσιο, ενώ συνέβαλαν στη διαμόρφωση του προγράμματος «ΦιλόΔημος. Επίσης συμπεριλαμβάνονται στους δικαιούχους και συμμετέχουν με προτάσεις τους σε όλα τα χρηματοδοτικά προγράμματα της επόμενης προγραμματικής περιόδου (ΕΣΠΑ, Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας και πρόγραμμα «Αντώνης Τρίτσης»).
Ωστόσο, υπογράμμισε ο κ. Μαρινάκης, σήμερα και μετά την οικονομική και υγειονομική κρίση, κι ενώ η κλιματική κρίση γίνεται ολοένα και πιο απειλητική για τις υποδομές και τους πολίτες, οι ΔΕΥΑ αντιμετωπίζουν σοβαρά προβλήματα που δυσχεραίνουν το κοινωφελές έργο τους.
Η μεγάλη αύξηση των τιμών και του κόστους της ενέργειας έχει αυξήσει και το ήδη υψηλό ενεργειακό κόστος των ΔΕΥΑ, όχι μόνο διότι οι εγκαταστάσεις είναι ενεργοβόρες, αλλά και γιατί από την ίδρυσή τους μέχρι σήμερα, τιμολογούνται από τη ΔΕΗ όπως οι ιδιώτες.
Οι αυξήσεις της τιμής του ηλεκτρικού ρεύματος το 2019 επιβάρυναν το ενεργειακό κόστος των Δ.Ε.Υ.Α κατά 20% και οι πρόσφατες αυξήσεις λόγω της ρήτρας αναπροσαρμογής θα φέρουν επιπλέον επιβάρυνση.
Για να σάς φέρω ένα παράδειγμα η ΔΕΥΑ Ρεθύμνου πλήρωσε για ρεύμα τον Σεπτέμβριο του 2020 289.274,67 ευρώ, ενώ το κόστος ενέργειας για τον Σεπτέμβριο 2021 διαμορφώθηκε στα 418.163,64 ευρώ. Η επιβάρυνση αγγίζει το 50% και άρα είναι μη διαχειρίσιμη.
Οι ΔΕΥΑ ζήτησαν από το Υπουργείο Οικονομικών μείωση του ΦΠΑ στο νερό από το 13% στο 6% για να ελαφρυνθούν οι πολίτες. Η προτεινόμενη μείωση ανέρχεται σε μόλις 44,17 εκ. ευρώ, που αποτελεί μόλις το 0,022% του συνολικού ΑΕΠ της χώρας, στοιχείο που καταδεικνύει ότι η αιτούμενη μείωση είναι εφικτή. Επίσης ζήτησε από το υπουργείο Εσωτερικών τη χρέωση των Δ.Ε.Υ.Α. με τιμολόγιο ενέργειας χωρίς την ρήτρα αναπροσαρμογής που αυξάνει σημαντικά το κόστος ενέργειας, και την υπαγωγή τους στους δικαιούχους μειωμένου ΕΤΜΕΑΡ.
Γιάννης Τσιάμης, πρόεδρος Επιτροπής Οργάνωσης και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης: 5 χρόνια λειτουργίας του Κόμβου Ηλεκτρονικών Υπηρεσιών της ΚΕΔΕ με 547 πιστοποιημένες εφαρμογές
Πέντε χρόνια ζωής μετράει ο Κόμβος Ηλεκτρονικών Υπηρεσιών (govHUB.gr) της ΚΕΔΕ, τη δράση του οποίου παρουσίασε στο συνέδριο της ΚΕΔΕ ο Γιάννης Τσιάμης, πρόεδρος της Επιτροπής Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης της ΚΕΔΕ.
Μέχρι σήμερα ο govHUB έχει θέσει στη διάθεση των δήμων 547 πιστοποιημένες εφαρμογές τρίτων συστημάτων, έχει εξασφαλίσει 4416 πιστοποιημένα στελέχη ΟΤΑ, 16 υπηρεσίες και πληροφοριακά συστήματα.
Από το 2017 μέχρι σήμερα ο govHUB έχει προχωρήσει μεταξύ των άλλων εφαρμογών, στην ενιαία ταυτοποίηση ΟΤΑ, στο e-Παράβολο, στο Μητρώο Φυσικών Προσώπων, στα στοιχεία Κατόχων Οχημάτων.
Το 2020 τέθηκαν σε εφαρμογή η Πλατφόρμα διόρθωσης τετραγωνικών (tetragonika.govapp.gr), η πλατφόρμα Αίτησης Απαλλαγής Δημοτικών Τελών και Μείωσης Τέλους Κοινόχρηστων Χώρων (dt.govapp.gr), η Πλατφόρμα καταγραφής αθλητικών εγκαταστάσεων «Πέλοπας» (pelopas.govapp.gr), το Αποδεικτικό Φορολογικής Ενημερότητας και η Ψηφιακή Πλατφόρμα Καταγραφής Αναγκών ΟΤΑ (aitimata.kedke.gr).
To 2021 έθεσε σε λειτουργία εφαρμογή για Ε9- Περιουσιολόγιο, Βεβαίωση Μόνιμης Κατοικίας, Ασφαλιστική Ενημερότητα και Ποινικό Μητρώο.
Πολλές είναι και οι νέες υπηρεσίες – πληροφοριακά συστήματα που προγραμματίζονται ή έχει ξεκινήσει η υλοποίησή τους για την τρέχουσα διετία 2021-2022, όπως η ενσωμάτωση του govHUB στο GOV.GR, η πλατφόρμα διαλειτουργικότητας ΔΕΔΔΗΕ, η αυτόματη εξόφληση προμηθευτών δημοσίου, οι ηλεκτρονικές πληρωμές μέσω IRIS-ΔΙΑΣ, η ηλεκτρονική Δήλωση Τέλους επί των ακαθαρίστων εσόδων και παρεπιδημούντων, η αυτοματοποίηση Διαδικασίας Χορήγησης Επιδομάτων σε πληγέντες από φυσικές καταστροφές, η αυτεπάγγελτη αναζήτηση δικαιολογητικών, η επέκταση της αρχιτεκτονικής του κόμβου υπηρεσιών govHUB .
Δήμοι τριών ταχυτήτων στη χρήση ηλεκτρονικών υπηρεσιών
Αποκαλυπτικά ήταν τα στοιχεία που παρουσίασε ο κ. Τσιάμης για την προσαρμοστικότητα των δήμων στη χρήση ηλεκτρονικών υπηρεσιών.
Σύμφωνα με τα στοιχεία διαπιστώνεται ότι σήμερα οι δήμοι τρέχουν με τρεις διαφορετικές ταχύτητες σε ότι αφορά στη χρήση ηλεκτρονικών υπηρεσιών:
- Μέγιστη προσαρμοστικότητα έχουν 146 δήμοι (44%),
- μέτρια 103 δήμοι (31%) και
- χαμηλή, 83 δήμοι (25%).
Από τα παραπάνω στοιχεία, τόνισε ο κ. Τσιάμης, προκύπτει η άμεση και επιτακτική ανάγκη για τη δημιουργία μηχανισμού υποστήριξης (help desk) ηλεκτρονικών υπηρεσιών για τους δήμους της χώρας, με on line υποστήριξη, και εκπαίδευση των υπαλλήλων.
Κατά τη διάρκεια της χθεσινής, πρώτης ημέρας διεξαγωγής του συνεδρίου, τοποθετήθηκαν ο υπουργός Εσωτερικών Μάκης Βορίδης, καθώς και ο Σταύρος Καλαφάτης, υφυπουργός Εσωτερικών, αρμόδιος για Μακεδονία -Θράκη.
Μ. Βορίδης υπουργός Εσωτερικών: Οι δεσμεύσεις του ΥΠΕΣ για την Αυτοδιοίκηση
Λύση σε μια σειρά από θεσμικά και οικονομικά ζητήματα που απασχολούν την Τοπική Αυτοδιοίκηση στο αμέσως επόμενο χρονικό διάστημα, δεσμεύτηκε ότι θα δώσει ο υπουργός Εσωτερικών, Μάκης Βορίδης.
Αναφερόμενος στο πλαίσιο τις πολυεπίπεδης διακυβέρνησης, ο κ. Βορίδης υπογράμμισε ότι θα υπάρξουν ρυθμίσεις για τις αρμοδιότητες των οργανισμών Τοπικής Αυτοδιοίκησης καθώς και για τις σχέσεις τους με τις αποκεντρωμένες διοικήσεις και την εποπτεία τους.
Παράλληλα, παρείχε τη δέσμευση για κατάργηση της αυτόφωρης διαδικασίας για τους αιρετούς αλλά και την περαιτέρω οικονομική ενίσχυση των δήμων τους, ώστε να γίνει αποτελεσματικότερο το έργο τους στο πλαίσιο της μετάβασης της Τοπικής Αυτοδιοίκησης στην ψηφιακή εποχή.
Επιπροσθέτως, σημείωσε ότι έως τον Μάρτιο του 2021 θα έχουν καλυφθεί οι ανάγκες στελέχωσης της Τοπικής Αυτοδιοίκησης που εκκρεμούν από το 2020, επισημαίνοντας παράλληλα ότι το σύστημα κινητικότητας θα συνδράμει ουσιαστικά σε αυτή την κατεύθυνση.
Τέλος, ο κ. Βορίδης τόνισε τον σεβασμό και την εμπιστοσύνη που απολαμβάνουν οι τοπικοί άρχοντες από την παρούσα κυβέρνηση και δεσμεύτηκε σε περαιτέρω και στενότερη συνεργασία με την ΚΕΔΕ προκειμένου να επιλυθούν όλα τα ζητήματα που αντιμετωπίζουν οι τοπικές κοινωνίες.
Στ. Καλαφάτης, υφυπουργός Εσωτερικών: Στόχος της η ουσιαστική αναβάθμιση της Τοπικής Αυτοδιοίκησης
«Στόχος της Κυβέρνησης και του Πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη είναι η ουσιαστική αναβάθμιση της Τοπικής Αυτοδιοίκησης. Είναι η μετεξέλιξή της σε δύναμη φυγής προς τα εμπρός. Σε φορέα επίλυσης τοπικών ζητημάτων και αξιοποίησης των ευκαιριών που προβάλλουν σε κάθε γωνιά της Πατρίδας μας», τόνισε χθες σε χαιρετισμό του, ο υφυπουργός Εσωτερικών, αρμόδιος για θέματα Μακεδονίας και Θράκης Σταύρος Καλαφάτης, στο Ετήσιο Τακτικό Συνέδριο της Κεντρικής Ένωσης Δήμων Ελλάδας.
Αναφερόμενος στην κλιματική κρίση και τους αυξημένους κινδύνους καταστροφικών φυσικών φαινομένων, ο κ. Καλαφάτης, επεσήμανε ότι οι κίνδυνοι αυτοί επιβάλλουν στο κράτος και την Αυτοδιοίκηση αυξημένες υποχρεώσεις, αναζωογόνηση των διαδικασιών και των μηχανισμών για την υποδοχή του οργανωμένου -σε τοπικό επίπεδο- εθελοντισμού.
Επεσήμανε επίσης, τον σημαίνοντα ρόλο και λόγο της Αυτοδιοίκησης, στις επενδύσεις για την προστασία και την αναβάθμιση του περιβάλλοντος, για πράσινες πόλεις και ανακύκλωση.
Αναφερόμενος στη μετάβαση στον ψηφιακό μετασχηματισμό, που αφορά κεντρικό κράτος και Τοπική Αυτοδιοίκηση, τόνισε ότι επιβάλλει όχι απλώς την χρήση νέων εργαλείων που παρέχουν οι τεχνολογίες της πληροφορικής, αλλά και το συνδυασμό τους με οργανωτικές αλλαγές για τη βελτίωση της λειτουργικότητας των υπηρεσιών και την καλύτερη εξυπηρέτηση του πολίτη. Για την πανδημία, τόνισε τη συμβολή Πολιτείας, Αυτοδιοίκησης, Εκκλησίας και των συλλογικών φορέων, στην άμεση διεύρυνση του εμβολιασμού.
Οι εισηγήσεις των προέδρων των ΠΕΔ της χώρας, αλλά και οι θεματικές εισηγήσεις μπορείτε να τις βρείτε στην ιστοσελίδα της ΚΕΔΕ: www.kede.gr