Γιώργος Αρβανίτης: «Προϋπολογισμός ανάγκης αυτός του 2024 για τον Δήμο Θεσσαλονίκης»

Συνέντευξη στη Χρύσα Κυριακού

Για εικόνα εγκατάλειψης τόσο στην πόλη, όσο και στο εσωτερικό του Δήμου Θεσσαλονίκης κάνει λόγο μιλώντας στην «Π» ο νέος Αντιδήμαρχος Οικονομικών. Ο Γιώργος Αρβανίτης, που ανέλαβε πριν λίγες ημέρες το δύσκολο αυτό χαρτοφυλάκιο αναφέρεται στο σοβαρό πρόβλημα που αντιμετωπίζει ο μεγαλύτερος Δήμος της πόλης με το έλλειμμα στα ανταποδοτικά τέλη τονίζοντας ότι ορθώς η υπηρεσία πρότεινε στην προηγούμενη διοίκηση να αυξήσει τα τέλη. Ο κ. Αρβανίτης μιλά επίσης για τον προϋπολογισμό του 2024 που θα έρθει προς ψήφιση την επόμενη εβδομάδα υποστηρίζοντας ότι δεν αντανακλά τις προτεραιότητες της νέας διοίκησης.

κ. Αρβανίτη αναλάβατε πρόσφατα ένα δύσκολο χαρτοφυλάκιο του Δήμου Θεσσαλονίκης, αυτό των Οικονομικών. Ποια κατάσταση παραλάβατε και ποια είναι τα σημαντικότερα προβλήματα που αντιμετωπίζετε τις πρώτες ημέρες ανάληψης των καθηκόντων σας;

Η κατάσταση της καθαριότητας στην πόλη ήταν απαράδεκτη. Η ανακύκλωση, τα μεγάλα αντικείμενα στους δρόμους, τα πεζοδρόμια, το πράσινο, το κυκλοφοριακό, οι χώροι στάθμευσης, τα πάρκα και πολλά ακόμη αποτελούν την προβληματική καθημερινότητα του κάθε δημότη. Αυτή η εικόνα εγκατάλειψης επεκτείνεται και στο εσωτερικό του Δήμου. Υπηρεσίες χωρίς προσωπικό, που ασθμαίνοντας προλαβαίνουν ημερομηνίες παραγραφών εσόδων. Το πιο σοβαρό πρόβλημα που αντιμετωπίζουμε αυτή τη στιγμή στο εσωτερικό του Δήμου είναι το τεράστιο έλλειμμα των 19.770.000 ευρώ στα ανταποδοτικά τέλη καθαριότητας και ηλεκτροφωτισμού, που έχει σοβαρές επιπτώσεις τόσο στην κατάρτιση, όσο και στην υλοποίηση του προϋπολογισμού.

Στην πρόσφατη συνέντευξη τύπου που δόθηκε από τη διοίκησή σας αναφέρθηκε ότι το άνοιγμα στα ανταποδοτικά τέλη έφτασε τα 20, περίπου, εκατομμύρια ευρώ. Πιστεύετε ότι ήταν επιβεβλημένη η αύξηση των δημοτικών τελών από την προηγούμενη διοίκηση; Αν δεν είχαν περάσει θα κάνατε αντίστοιχη εισήγηση;

Τα ανταποδοτικά έσοδα οφείλουν να διέπονται από την αρχή της Ανταποδοτικότητας (άρθρο 17 ν. 1080/80), την αρχή του Ισοσκελισμού (άρθρο 25 παρ. 3 ν. 2539/97), και την αρχή της Αντικειμενικότητας (άρθρο 25 του ν. 2539/97). Τα έσοδα που προέρχονται από την παροχή ανταποδοτικών υπηρεσιών, δεσμεύονται ώστε να καλύπτουν τις δαπάνες των αντίστοιχων υπηρεσιών και το ύψος του τέλους πρέπει να είναι ανάλογο με το λειτουργικό κόστος της παρεχόμενης υπηρεσίας, ώστε να μην δημιουργούνται ελλείμματα σε αυτές τις υπηρεσίες. Επομένως, ορθώς η υπηρεσία πρότεινε στη διοίκηση να αυξήσει τα τέλη. Το πρόβλημα είναι πως και με αυτήν την αύξηση, που απέδωσε στον προϋπολογισμό 8.017.114 ευρώ χρειάστηκαν ακόμη 6.765.146,20 ευρώ από ίδιους πόρους για να καλύψουν τη διαφορά. Επίσης, καλύφθηκε με ίδιους πόρους και το τέλος ταφής αποβλήτων έτους 2022 που είναι το ποσό των 2.668.962 ευρώ.Το ποσό των 2.321.128 ευρώ του τέλους ταφής αποβλήτων α’ εξαμήνου έτους 2024, δεν εγγράφηκε στον προϋπολογισμό. Αυτό θα γίνει αργότερα με αναμόρφωση, διότι πληρώνεται από τον Δήμο μέχρι τέλους Οκτωβρίου 2024.

Την επόμενη εβδομάδα έρχεται προς ψήφιση ο προϋπολογισμός του 2024. Σε ποιους άξονες κινείται; Σε τι θα δοθεί προτεραιότητα;

Αυτός ο προϋπολογισμός δεν αντανακλά τις προτεραιότητές μας. Είναι προϋπολογισμός ανάγκης, ώστε να μπορεί να κινηθεί ο Δήμος. Πρώτη φορά στη οικονομική ιστορία του Δήμου Θεσσαλονίκης, δεν υπάρχει προϋπολογισμός στο ξεκίνημα της νέας χρονιάς. Η Δημοσιονομική ασφυξία και η χαμηλή εισπραξιμότητα εσόδων ελαττώνει, προς το παρόν, την ευχέρεια να θέσουμε τις δικές μας προτεραιότητες ως προς τις δαπάνες. Τα έσοδα προσδιορίζουν τη δυνατότητα ενός ΟΤΑ να παρέχει υπηρεσίες και ένα από τα πιο σημαντικά ζητήματα των εσόδων είναι η διαχείρισή τους. Θα ξεπεράσουμε τις ανεπάρκειες στην είσπραξη και στη διαχείρισή τους. Απαιτείται αύξηση εισπραξιμότητας, ορθολογικήδιαχείριση των οικονομικών με σύνεση, οικονομία και αποδοτικότητα, αποτελεσματικός έλεγχος των δαπανών και αναδιάρθρωση της διοικητικής δομής με αξιολόγηση και μέτρηση επιδόσεων. Και βέβαια αποτελεσματική διεκδίκηση πόρων αντάξια με την μητροπολιτική θέση της Θεσσαλονίκης. Θα υπάρξουν κατάλληλες αναμορφώσεις ώστε ο προϋπολογισμός να εναρμονιστεί με το πρόγραμμά μας. Στόχος μας είναι η βιώσιμη, πράσινη και καθαρή πόλη.

Αναφορικά με τις ανείσπρακτες μη βεβαιωμένες οφειλές, ως νέος Αντιδήμαρχος θα ακολουθήσετε διαφορετική τακτική σε επίπεδο καταβολής ή εξόφλησης από τον προκάτοχό σας; Είναι εφικτή μία τέτοια αλλαγή;

Η µη έγκαιρη βεβαίωση εσόδων, η καθυστέρηση της είσπραξής τους και το χαμηλό επίπεδο παρακολούθησης αυτών των συναλλαγών γεννούν κινδύνους: α) Να µην λογιστούν έγκαιρα, β) να µην υπολογιστούν σωστά, γ) να µην εισπραχθούν έγκαιρα, με πιθανή απώλεια εσόδων από αμέλεια ή κακή λειτουργία. Το επίπεδο οργάνωσης και λειτουργίας του ∆ήμου και σε αυτόν τον τομέα είναι ανεπαρκές. Αυτό προκύπτει και από τα μεγάλα ποσά καθυστερήσεων είσπραξης π.χ. για τον τομέα προστίμων για παραβάσεις του ΚΟΚ και άλλες περιπτώσεις. Είναι επιβεβλημένη η αλλαγή πολιτικής και η ενίσχυση των Οικονομικών Τμημάτων με επιπλέον προσωπικό, ώστε να κλείσουν το συντομότερο δυνατό οι εκκρεμότητες. Επίσης, η πλήρης ψηφιοποίηση των διαδικασιών θα ομαλοποιήσει γρήγορα τη λειτουργία των υπηρεσιών, καθιστώντας αποτελεσματικότερη και αποδοτικότερη την εργασία τους. Είναι απαραίτητη και εφικτή η άμεση επεξεργασία όλων των παλαιών οφειλών, ώστε να επανέλθει σε σωστή λειτουργία η διαδικασία των εσόδων, να βελτιωθεί η εισπραξιμότητα και να γίνει ικανοποιητική η εξυπηρέτηση των πολιτών.

ΠΑΡΟΜΟΙΑ ΑΡΘΡΑ

sms-marketing.gr

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ