Περιβαλλοντικά οφέλη για τη Θεσσαλονίκη από τα νέα έργα υποδομής

Βελτίωση της ποιότητας του αέρα σε μια πόλη που αντιμετωπίζει οξυμένα προβλήματα ατμοσφαιρικής ρύπανσης, εξοικονόμηση ενέργειας αλλά και βελτιωμένες συνθήκες κυκλοφορίας θα φέρουν μεταξύ άλλων στη Θεσσαλονίκη σειρά μεγάλων παρεμβάσεων που αυτή την περίοδο βρίσκονται σε εξέλιξη, όπως το μετρό, η αναβάθμιση του ΟΑΣΘ αλλά και η κατασκευή του flyover.

Το περιβαλλοντικό αποτύπωμα έργων υποδομής και συγκοινωνιακών παρεμβάσεων στη Θεσσαλονίκη αποτέλεσε το θέμα εκδήλωσης που διοργάνωσε το Ελληνικό Ινστιτούτο Έρευνας και Ανάπτυξης (ΕΛ.ΙΝ.Ε.Κ.Α.)με κεντρικούς ομιλητές τον Κώστα Γιουτίκα, αντιπεριφερειάρχη Θεσσαλονίκης, τον·Νίκο Κουρέτα, διευθύνοντασύμβουλο και αντιπρόεδρο της Ελληνικό Μετρό Α.Ε., τον Κώστα Ταγγίρη, πρόεδρο και διευθύνοντασύμβουλο του ΟΑΣΘ, τον Γιάννη Πολίτη, αναπληρωτήκαθηγητή και διευθυντή του Εργαστηρίου Συγκοινωνιακής Τεχνικής ΑΠΘ, και τον Γιώργο Μπανιά, γενικό γραμματέα της Αντιπροσωπείας του ΤΕΕ/ΤΚΜ, Ερευνητή Β’ και διευθυντή του Εργαστηρίου Περιβαλλοντικής Μηχανικής και Αειφορίας.

Η εκδήλωση πραγματοποιήθηκε με την υποστήριξη του “Πράσινου Ταμείου”.

 

Ν. Κουρέτας: Πυλώνας πράσινων μεταφορών το μετρό Θεσσαλονίκης

Τη θέση ότι το μετρό θα αποτελέσει το κεντρικό στοιχείο της βιώσιμης αστικής κινητικότητας στη Θεσσαλονίκη, συμβάλλοντας στη μείωση των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα, στη βελτίωση της ποιότητας ζωής, στη μείωση των περιβαλλοντικών επιπτώσεων και στην προστασία του περιβάλλοντος, εξέφρασε ο διευθύνων σύμβουλος και αντιπρόεδρος της Ελληνικό Μετρό Α.Ε. Νίκος Κουρέτας.

“Το μετρό Θεσσαλονίκης θα αποτελέσει πυλώνα των πράσινων μεταφορών στην πόλη, προσφέροντας έναν αποδοτικό, βιώσιμο και φιλικό προς το περιβάλλον τρόπο μετακίνησης”, πρόσθεσε.

Αναφερόμενος στα περιβαλλοντικά οφέλη του μετρό, ο Νίκος Κουρέτας επεσήμανε ότι ημερησίως η βασική γραμμή θα εξυπηρετεί 310.000 επιβάτες, με αποτέλεσμα σε καθημερινή βάση να μειωθούν τα αυτοκίνητα που θα κυκλοφορούν στην πόλη κατά περίπου 55.000 και τα χιλιόμετρα που διανύονται κατά 410.000. Αντίστοιχα, θαμειωθούν και οι εκπομπές των καυσαερίων κατά 109 τόνους διοξειδίου του άνθρακα ανά ημέρα στο πολεοδομικό συγκρότημα Θεσσαλονίκης για το έτος 2030.

Ο διευθύνων σύμβουλος και αντιπρόεδρος της Ελληνικό Μετρό Α.Ε. σημείωσε ακόμη ότι με τη λειτουργία του μετρό θα μειωθούν τα επίπεδα θορύβου στην πόλη, αφού θα περιοριστεί ο αριθμός των αυτοκινήτων που θα κυκλοφορούν στους δρόμους. Όπως πρόσθεσε, στο πλαίσιο κατασκευής του μετρό έχουν ληφθεί σειρά μέτρων για τη μείωση του περιβαλλοντικού αποτυπώματος και την αυξημένη ενεργειακή αποδοτικότητα, μεταξύ άλλων με τη χρήση εξελιγμένων συστημάτων. Παράλληλα, προγραμματίζονται εκτεταμένες φυτεύσεις και ζώνες πρασίνου γύρω από τους σταθμούς, με στόχο τη μείωση της θερμοκρασίας και τη βελτίωση της ποιότητας του αέρα.

Μιλώντας για την εξέλιξη του έργου, ο κ. Κουρέτας υπογράμμισε ότι αυτή τη στιγμή έχει σχεδόν ολοκληρωθεί όλο το κατασκευαστικό σκέλος και πλέον γίνονται καθημερινά δοκιμές σε όλα τα συστήματα του μετρό. “Οι δοκιμές γίνονται και από τον ανάδοχο κατασκευαστή και από τον ανάδοχο που θα λειτουργήσει το έργο αλλά και από τον ανεξάρτητο φορέα, ο οποίος θα πιστοποιήσει την ασφαλή και καλή λειτουργία όλων των συστημάτων. Δουλεύουμε όλοι εντατικά, για να ολοκληρωθεί το έργο στο τέλος Νοεμβρίου και να παραδώσουμε στην πόλη ένα λειτουργικό εμπορικά μετρό”, σημείωσε ο κ. Κουρέτας.

 

Κ. Ταγγίρης: Εκσυγχρονίζουμε τον στόλο του ΟΑΣΘ με οχήματα αντιρρυπαντικής τεχνολογίας

“Στον ΟΑΣΘ υπηρετούμε το εθνικό σχέδιο για την ενέργεια και το κλίμα και αναβαθμίζουμε τη βιώσιμη αστική κινητικότητα. Ευθυγραμμιζόμαστε με τον στόχο της Ευρωπαϊκής Ένωσης για κλιματική ουδετερότητα αλλά και με την Ευρωπαϊκή Οδηγία για την προμήθεια οχημάτων χαμηλών ή μηδενικών εκπομπών ρύπων”, υπογράμμισε ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος του ΟΑΣΘ Κώστας Ταγγίρης.

Αναφερόμενος στα 110 ηλεκτρικά λεωφορεία, με τα οποία μόλις πρόσφατα ενισχύθηκε ο ΟΑΣΘ, ο κ. Ταγγίρης επεσήμανε ότι η ενέργεια αυτή οδηγεί σε μείωση του περιβαλλοντικού αποτυπώματος, σε βελτίωση της ενεργειακής αποδοτικότητας και σε ενίσχυση της οικονομικής αποτελεσματικότητας.

Σύμφωνα με τα στοιχεία τα οποία παρουσίασε ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος του ΟΑΣΘ, “η σταδιακή αντικατάσταση των πετρελαιοκίνητων λεωφορείων θα φέρει ανά έτος έως και 30% μείωση των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα και θα οδηγήσει σε εξοικονόμηση τριών εκατ. ευρώ στον προϋπολογισμό”.

“Η Θεσσαλονίκη γίνεται μια πόλη πιο φιλική προς τους κατοίκους και τους επισκέπτες της αλλά και προς το περιβάλλον”, είπε χαρακτηριστικά ο κ. Ταγγίρης, κάνοντας γνωστό ότι, σύμφωνα με το επιχειρησιακό σχέδιο του Οργανισμού, σε σύντομο χρονικό διάστημα στο σύνολό του ο στόλος του ΟΑΣΘ θα απαρτίζεται από καινούρια οχήματα νέων τεχνολογιών.

“Το ελληνικό δημόσιο μέσα στο 2024 θα απευθυνθεί στην αγορά και θα ζητήσει 750 λεωφορεία νέων τεχνολογιών, αντιρρυπαντικά. Από αυτά τα 225 προορίζονται για τη Θεσσαλονίκη. Πρόκειται για το 90% του στόλου που χρειάζεται ο ΟΑΣΘ, ώστε να εξυπηρετήσει τις συγκοινωνιακές ανάγκες της πόλης”, εξήγησε ο κ. Ταγγίρης. Όπως ανακοίνωσε, μέσα στην επόμενη εβδομάδα ο ΟΑΣΘ θα προκηρύξει διαγωνισμό, για να προμηθευτεί με leasing 160 λεωφορεία, όχι καινούρια, αλλά σίγουρα νεότερα σε σχέση με αυτά που σήμερα διαθέτει ο Οργανισμός.

Συγχρόνως, ο Κώστας Ταγγίρης υπογράμμισε ότι ο ΟΑΣΘ θα πρέπει να προχωρήσει στη δημιουργία ενός “πράσινου αμαξοστασίου” στην ανατολική Θεσσαλονίκη, όπου θα υπάρχει ο κατάλληλος εξοπλισμός, για να εξυπηρετούνται τα σύγχρονα λεωφορεία. Όπως πρόσθεσε ο ίδιος, ο ΟΑΣΘ ήδη βρίσκεται σε αναζήτηση σχετικού χώρου.

 

Κ. Γιουτίκας: Τα μεγάλα έργα σημαντικοί παράγοντες βελτίωσης της ποιότητας της ατμόσφαιρας

Σε μια πόλη, όπως η Θεσσαλονίκη, που αντιμετωπίζει έντονα προβλήματα ιδιαίτερα σε ό,τι αφορά τα αιωρούμενα σωματίδια, τα μεγάλα έργα, σύμφωνα με τον αντιπεριφερειάρχη Θεσσαλονίκης Κώστα Γιουτίκα, μπορούν να βελτιώσουν σημαντικά την κατάσταση.

“Η λειτουργία της κεντρικής γραμμής του μετρό και η αντικατάσταση ρυπογόνων αστικών λεωφορείων από ηλεκτρικά αναμφίβολα θα είναι σημαντικοί παράγοντες για τη βελτίωση της ποιότητας της ατμόσφαιρας. Σε ό,τι αφορά το flyover, όταν λειτουργήσει, θα συμβάλει εξίσου σημαντικά στον περιορισμό της ατμοσφαιρικής ρύπανσης”, επεσήμανε ο κ. Γιουτίκας, υπογραμμίζοντας ωστόσο ότι κατά την έναρξη των εργασιών για την κατασκευή του flyover διαπιστώθηκαν πολύ συχνές υπερβάσεις των ορίων στα αιωρούμενα σωματίδια. Η εικόνα εμφανίζεται βελτιωμένη μετά τον Φεβρουάριο, ενώ η περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας και ο περιφερειάρχης Απόστολος Τζιτζικώστας έχουν καταθέσει πακέτο δεκαπέντε προτάσεων για την απομείωση των συνεπειών κατά τη διάρκεια εκτέλεσης των έργων για την κατασκευή του flyover.

“Οιμεγάλες παρεμβάσεις, για να έχουν ουσιαστικό και μετρήσιμο αποτέλεσμα, είναι απολύτως αναγκαίο να συνδυαστούν με την ανάπτυξη και άλλων υποδομών, όπως με τη λειτουργία πάρκινγκ περιφερειακά της πόλης, τη δημιουργία ποδηλατόδρομων,την ενθάρρυνση της μικροκινητικότητας και της ηλεκτροκίνησης αλλά και με πεζοδρομήσεις και αστικές αναπλάσεις”, πρόσθεσε ο κ. Γιουτίκας, παρουσιάζοντας σειρά σχετικών πρωτοβουλιών που έχει αναλάβει η περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας προς αυτή την κατεύθυνση.

Μεταξύ άλλων ο αντιπεριφερειάρχης Θεσσαλονίκης αναφέρθηκε στις πρωτοβουλίες της περιφέρειας για την εξυγίανση, αποκατάσταση και ανάδειξη του δυτικού παράκτιου μετώπου, για τη χρηματοδότηση των εργασιών για το μητροπολιτικό πάρκο Παύλου Μελά, για την προώθηση του σχεδιασμού που αφορά τη διαμόρφωση ακόμη ενός μητροπολιτικού πάρκου στην περιοχή ανέγερσης του Μουσείου Ολοκαυτώματος αλλά και για τη χρηματοδότηση των ΟΤΑ για την προμήθεια ηλεκτρικών οχημάτων.

 

Η επιστημονική κοινότητα

Σύμφωνα με τον Γιάννη Πολίτη, αναπληρωτή καθηγητή και διευθυντή του Εργαστηρίου Συγκοινωνιακής Τεχνικής του ΑΠΘ, η λειτουργία του μετρό μπορεί να συμβάλει στον στόχο της ενεργειακής μετάβασης, να μεταβάλει το μεταφορικό προφίλ της πόλης, να δημιουργήσει ευκαιρίες για νέα εργαλεία συγκοινωνιακής πολιτικής, να επανακαθορίσει τονρόλο των δημόσιων μέσων μεταφοράς αλλά και να δημιουργήσει προοπτικές αναδιάταξης του αστικού χώρου.

Σε ό,τι αφορά το flyover, όπως επεσήμανε ο κ. Πολίτης, θα συμβάλει στην αποκλειστική εξυπηρέτηση της διαμπερούς κίνησης, στη βελτίωση του επιπέδου οδικής ασφάλειας αλλά και στην εξασφάλιση πιο ομαλών συνθηκών κυκλοφορίας.

Ο κ. Πολίτης υπογράμμισε την ανάγκη “να κινηθούμε πιο ηλεκτρικά όσον αφορά τον στόχο της ενεργειακής μετάβασης”, τονίζοντας ωστόσο ότι μέχρι στιγμής τα στοιχεία δεν είναι ενθαρρυντικά, παρά τις γενναίες επιχορηγήσεις που δίνονται για την αγορά ηλεκτρικών οχημάτων. “Η Ελλάδα δεν κατάφερε το 2022 να ξεπεράσει ούτε καν τον στόχο του 10% σε ηλεκτρικά και υβριδικά οχήματα”, ανέφερε.

Όπως χαρακτηριστικά ανέφερε ο κ. Πολίτης, το μετρό και ο ΟΑΣΘ θα πρέπει να λειτουργήσουν “αλλησυμπληρωματικά και αλληλοτροφοδοτικά”, ώστε να μεγιστοποιηθούν οι ωφέλειες.

Την ανάγκη για μείωση των επιβατικών μεταφορών με μηχανοκίνητα μέσα υπογράμμισε καιο Γιώργος Μπανιάς, γενικός γραμματέας της Αντιπροσωπείας του ΤΕΕ/ΤΚΜ, Ερευνητής Β’ και Διευθυντής του Εργαστηρίου Περιβαλλοντικής Μηχανικής και Αειφορίας.

Οι μεταφορές παίζουν σημαντικό ρόλο στην επιβάρυνση της ευρύτερης Θεσσαλονίκης με διοξείδιο του άνθρακα”, επεσήμανε ο κ. Μπανιάς. Στα μέτρα που πρότεινε για τη βελτίωση της κατάστασης περιλαμβάνονται μεταξύ άλλων η μετάβαση στις δημόσιες συγκοινωνίες, η αύξηση του συνεπιβατισμού και ο εξηλεκτρισμός των αυτοκινήτων και των λεωφορείων. “Η αειφορία και η βιωσιμότητα αρχίζουν από τη νοοτροπία μας”, παρατήρησε ο ίδιος.

Χαιρετισμό στο πλαίσιο της εκδήλωσης απηύθυνε ο αντιδήμαρχος τεχνικών Έργων, Περιβάλλοντος και Βιώσιμης Κινητικότητας του δήμου Θεσσαλονίκης Πρόδρομος Νικηφορίδης. “Ζούμε σε μια πόλη πλημμυρισμένη από αυτοκίνητα. Αν δεν υπάρξουν αξιόπιστα μέσα μαζικής μεταφοράς, όπως το μετρό, ο ενισχυμένος ΟΑΣΘ, που θα δώσει περισσότερες επιλογές στους πολίτες, αλλά και το flyover, αυτό δεν μπορεί διορθωθεί”, ανέφερε χαρακτηριστικά ο κ. Νικηφορίδης.

ΠΑΡΟΜΟΙΑ ΑΡΘΡΑ

Storage24
Storage24
sms-marketing.gr

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ