της Βαρβάρας Ζούκα
Τάξη στο χάος που έχει δημιουργηθεί στους δρόμους της πόλης με την ανεξέλεγκτη έως σήμερα κίνηση των ηλεκτρικών πατινιών, που εγείρει μείζονα ζητήματα επικινδυνότητας, επιχειρεί να βάλει ο δήμος Θεσσαλονίκης. Σε μια προσπάθεια να ελέγξει την κατάσταση στους δρόμους της πόλης, ο δήμος προχωρά στη θέσπιση ενός αυστηρού κανονιστικού πλαισίου, που θα ρυθμίζει όλα τα ζητήματα που αφορούν την κίνηση των ηλεκτρικών πατινιών.
Το νέο κανονιστικό πλαίσιο για τα Ελαφρά Προσωπικά Ηλεκτρικά Οχήματα (ΕΠΗΟ), το οποίο παρουσιάζει το myportal.gr, φέρει την υπογραφή του αντιδημάρχου Δημοτικής Αστυνομίας, Δημοτικών Κοινοτήτων και Γειτονιών Κώστα Τσιαπακίδη. Στις προθέσεις της διοίκησης του δήμου Θεσσαλονίκης είναι οι νέες ρυθμίσεις να τεθούν σε ισχύ από 1ης Ιανουαρίου 2025.
Μηνιαίος έλεγχος κατά μήκος της παραλίας
Μέσα από το νέο κανονιστικό πλαίσιο επιχειρείται μεταξύ άλλων να αντιμετωπιστεί ένα πρόβλημα που έχει εμφανιστεί σε μεγάλη έκταση στη Θεσσαλονίκη και έχει να κάνει με τα ηλεκτρικά πατίνια ή ακόμη και τα ποδήλατα που βρίσκονται συχνά πεταμένα στον Θερμαϊκό.
Σε αυτό το πλαίσιο ο δήμος Θεσσαλονίκης θέτει τρεις συγκεκριμένους κανόνες:
1. Απαγορεύεται η απόρριψη ΕΠΗΟ στη θάλασσα.
2. Οι πάροχοι και οι ιδιοκτήτες ΕΠΗΟ υποχρεούνται να περισυλλέγουν από τη θάλασσα τα οχήματα ιδιοκτησίας τους.
3. Οι εταιρίες παροχής ΕΠΗΟ υποχρεούνται σε μηνιαίο έλεγχο κατά μήκος της παράκτιας ζώνης και σε αποστολή προς τη Διεύθυνση Δημοτικής Αστυνομίας σχετικού ενημερωτικού σημειώματος,
Στάσεις σε συγκεκριμένα σημεία
Όπως προβλέπεται, οι επιχειρήσεις εκμίσθωσης Ελαφρών Προσωπικών Ηλεκτρικών Οχημάτων θα μπορούν να καταλαμβάνουν κοινόχρηστο χώρο μόνο κατόπιν παραχώρησης από τον δήμο Θεσσαλονίκης, καταβάλλοντας το αντίστοιχο τίμημα. Κάθε εταιρεία που θα λάβει αδειοδότηση θα έχει την ευθύνη να διαγραμμίζει με δική της ευθύνη τον χώρο που της παραχωρήθηκε με διαφορετικό χρώμα. Μάλιστα, η στάθμευση θα επιτρέπεται μόνο σε συγκεκριμένα σημεία ως εξής:
1. Στην Α’ Ζώνη προβλέπεται ετήσιο τέλος 39ευρώ/πατίνι, 58,5ευρώ/ποδήλατο και 117 ευρώ/μοτοσικλέτα. Δημιουργούνται 376 θέσεις στα ακόλουθα σημεία: Δημ. Γούναρη 12, Εγνατία 97, Εθν. Αμύνης 2, Κιμ. Βόγα 35, Λεωφ. Μεγ. Αλεξάνδρου 13, Μαρία Κάλλας 61, Μητροπόλεως 17, Κήπος της Άμμου Μ. Αλεξάνδρου 25, Λωφ. Μεγ. Αλεξάνδρου 10, Πλ. Αριστοτέλους 111, Γρ. Λαμπράκη 100, Ναυάρχου Κουντουριώτη 35, Σαλαμίνος Πύλη Λιμανιού, Πλατεία ΧΑΝΘ, Μακένζι Κινγκ 16, Ίωνος Δραγούμη 33, Λεωφ. 30ής Οκτωβρίου 18, Λεωφ. Βασ. Όλγας 93, Αριστοτέλους 27, Λεωφ. Μεγ. Αέξάνδρου 43, Δωδεκανήσου 7, Αγγελάκη 19, Καραϊσκάκη 2, Τσιμισκή 75, Λεωφ. Βασ. Όλγας 186, Τσιμισκή 3, Γρηγορίου Λαμπράκη 116, Αγίας Σοφίας 1, Μαρία Κάλλας 30, 30ής Οκτωβρίου 2, Σοφούλη – Γεωργίου Παπανδρέου.
2. Στη Β Ζώνη προβλέπεται ετήσιο τέλος: 25 ευρώ/πατίνι, 38ευρώ/ποδήλατο και 76ευρώ/μοτοσικλέτα. Δημιουργούνται 158 θέσεις στα ακόλουθα σημεία: Ανατολικής Θράκης 3, Γλάδστωνος 24, Λεωφ. Κων. Καραμανλή 159, Κων. Μελενίκου 14, Λεωφ. Κων. Καραμανλή 35, Ολύμπου 75, Γρηγορίου Ζαλίκη 1, Κωνσταντινουπόλεως 89, Λεωφ. Κων. Καραμανλή 182, Ανατολικής Θράκης 96, 26ης Οκτωβρίου 2, Αγ. Δημητρίου 190, Εθν. Αμύνης 41, Σιδηροδρομικός Σταθμός, Αγ. Πάντων – Κολωνιάρη 16, Επταπυργίου (Πορτάρα).
3. Στη Γ’ Ζώνη προβλέπεται ετήσιο τέλος 16 ευρώ/πατίνι, 24 ευρώ/ποδήλατο και 48 ευρώ/μοτοσικλέτα. Δημιουργούνται 250 θέσεις στα ακόλουθα σημεία: Αλ. Παπαδιαμάντη 15, Εγνατία 158, Ικάρου 6, Λιτοχώρου 12, Μήλου 36, Ναυπλίου 30, Νιόβης 4, Πολυτεχνείου 10, Αχιλλέως 2, Εγνατία 137, Αλεξανδρείας 30, Ερεχθέως 7, Βούλγαρη 58, Δάμωνος 26, Σταματίου Ψάλτου 3, Δεληγιώργη 6, Βαλτετσίου 20, Ρήγα Φεραίου 43, Ναπ. Ζέρβα 9, Ολυμπιάδος – Αμφιλοχίας 21, Πλαστήρα – Αναξιμάνδρου.
4. Στη Δ’ Ζώνη προβλέπεται ετήσιο τέλος 5 ευρώ/πατίνι, 7,5 ευρώ/ποδήλατο και 15 ευρώ/μοτοσικλέτα. Προβλέπονται 16 θέσεις στα ακόλουθα σημεία: Ελευθερίας – Φιλικής Εταιρίας και Αγίου Σπυρίδωνος – Χαρ. Τρικούπη.
Επιτρέπεται η κίνηση στην Τσιμισκή, αλλά με ταχύτητα έως 15 χλμ/ώρα
Ως προς τα όρια ταχύτητας προβλέπονται τα εξής:
1. Η κίνηση των ΕΠΗΟ στο οδόστρωμα των οδών Τσιμισκή, Εγνατία (από Εθνικής Αμύνης μέχρι Δωδεκανήσου) και στο πλακόστρωτο της παραλίας (Λεωφόρος Νίκης, 30ής Οκτωβρίου, Μεγάλου Αλεξάνδρου) επιτρέπεται με μέγιστη επιτρεπόμενη ταχύτητα τα 15χλμ.
2. Συνολικά, για τα ΕΠΗΟ το ανώτατο επιτρεπόμενο όριο ταχύτητας ορίζεται σε 25 χλμ/ώρα. Η κίνηση των οχημάτων αυτών απαγορεύεται σε οδούς όπου το ανώτατο επιτρεπόμενο όριο ταχύτητας των αυτοκινήτων υπερβαίνει τα 50 χλμ/ώρα.
3. Σε όσες περιπτώσεις επιτρέπεται η κυκλοφορία σε χώρους που κυκλοφορούν πεζοί, οι οδηγοί ΕΠΗΟ κινούνται με ταχύτητα ανάλογη με τους πεζούς, χωρίς να τους παρενοχλούν και παραχωρώντας τους προτεραιότητα. Η ταχύτητα των ΕΠΗΟ που κινούνται εντός πλατειών, πάρκων, πεζοδρόμων και πεζοδρομίων δεν επιτρέπεται σε καμία περίπτωση να υπερβαίνει τα 6 χλμ/ώρα.
Απαγορεύονται τα κινητά
Στο νέο κανονιστικό πλαίσιο του δήμου Θεσσαλονίκης προβλέπεται ότι οι οδηγοί ΕΠΗΟ απαγορεύεται μεταξύ άλλων:
1. Να κινούνται ανά δύο ή και περισσότεροι.
2. Να σέρνουν μαζί τους ζώα δεμένα με λουρί.
3. Να χρησιμοποιούν εν κινήσει ακουστικά που έχουν συνδεθεί με φορητά ραδιόφωνα, μαγνητόφωνα και άλλες παρεμφερείς ηχητικές συσκευές.
4. Να χρησιμοποιούν εν κινήσει κινητό τηλέφωνο, το οποίο δεν είναι τοποθετημένο σε ειδική θέση για ανοικτή ακρόαση.