Του Σπύρου Βούγια, Προέδρου Δημοτικού Συμβουλίου Θεσσαλονίκης
Ένας χρόνος θητείας της νέας διοίκησης του Δήμου Θεσσαλονίκης κοντεύει να κλείσει (συμπληρώνονται ήδη 10 μήνες) και μπορούν να εξαχθούν τα πρώτα ενδιαφέροντα και ασφαλή συμπεράσματα για το μέχρι σήμερα έργο της.
Η αρχή ήταν πραγματικά εντυπωσιακή: από την πρώτη κιόλας μέρα, σα να γύρισε κάποιος έναν διακόπτη και η άθλια εικόνα της πόλης στο τεράστιο ζήτημα της καθαριότητας άλλαξε. Οι κάδοι άρχισαν να αδειάζουν στην ώρα τους. Τα απορριμματοφόρα πύκνωσαν τα δρομολόγιά τους σε όλες τις γειτονιές και η παρουσία τους δεν επιβαρύνει πλέον την κυκλοφορία όπως πριν. Εμφανίστηκαν ξαφνικά περισσότερα συνεργεία σαρώματος και, ύστερα από πολύ καιρό, οι Θεσσαλονικείς είδαν επιτέλους τα βδελυρά πεζοδρόμια της πόλης να πλένονται επιμελώς, με μια συχνότητα όχι ακόμη ικανοποιητική αλλά πάντως πρωτόγνωρη για τα δεδομένα των τελευταίων χρόνων.
Οι πολίτες είδαν ακόμη την καθημερινή μάχη για να αποσύρονται από τον δημόσιο χώρο εγκαίρως τα αναρίθμητα ογκώδη αντικείμενα που εναποθέτουν παράνομα κάποιοι ασυνείδητοι, που αδιαφορούν για την αισθητική της πόλης και προσβάλλουν την αξιοπρέπεια των συμπολιτών τους.
Αμέσως μετά, ο δήμαρχος Στέλιος Αγγελούδης, κερδίζοντας γρήγορα την εμπιστοσύνη των πολιτών από αυτό το πρώτο θετικό δείγμα γραφής, άνοιξε με τόλμη και επιμονή, όλο σχεδόν το φάσμα των μεγάλων προβλημάτων της Θεσσαλονίκης, που εκκρεμούσαν χρόνια και δεν επιχειρούσε να τα αγγίξει κανείς.
Στο κυκλοφοριακό, δόθηκε έμφαση στις προσφερόμενες θέσεις στάθμευσης σε ελεύθερα δημοτικά οικόπεδα και στην άμεση αντιμετώπιση του διπλοπαρκαρίσματος και του ανεξέλεγκτου ωραρίου της τροφοδοσίας των καταστημάτων.
Στον πολύτιμο δημόσιο χώρο, με συστηματικούς ελέγχους και ισονομία, επιτεύχθηκε μια αρχική ελάφρυνσή του από τις παράτυπες καταλήψεις τραπεζοκαθισμάτων και κάθε είδους εμπόδια.
Στο πράσινο, έγιναν εύστοχες διορθωτικές παρεμβάσεις στα πάρκα και άρχισε το προσεκτικό κλάδεμα με πολλές νέες φυτεύσεις και περιποιημένες δενδροδόχους στα πεζοδρόμια. Στο κρίσιμο ζήτημα της σχολικής στέγης, με προσωπική του παρέμβαση και αγνοώντας το πολιτικό κόστος και τις αντιδράσεις, ο δήμαρχος αποφάσισε να βάλει τέλος στην τριτοκοσμική λειτουργία των επικίνδυνων λυόμενων σχολικών κτιρίων που χρονολογούνται από την περίοδο των σεισμών του 1978 και χρησιμοποιούνται ακόμη, παρά τα προφανή προβλήματα επικινδυνότητας που υπάρχουν. Εξασφάλισε μάλιστα πρόσθετη χρηματοδότηση, για την άμεση ανέγερση σύγχρονων και ασφαλέστερων εκπαιδευτηρίων.
Στην κοινωνική πολιτική ενισχύθηκαν άμεσα οι υπάρχουσες κοινωνικές δομές και υλοποιήθηκε ήδη η λειτουργία 3 νέων δημοτικών ιατρείων, που θα επεκταθούν άμεσα σε κάθε δημοτικό διαμέρισμα.
Στα θέματα του πολιτισμού, δημιουργήθηκαν οι βάσεις για νέους θεσμούς και οργανώθηκε, παρά τις μεγάλες οικονομικές δυσκολίες, ένα πολύ πλούσιο και ενδιαφέρον πρόγραμμα καλλιτεχνικών εκδηλώσεων στα φετινά «Δημήτρια».
Τέλος, σε σχέση με τα μεγαλύτερα έργα υποδομής έγινε δυνατό να οριστεί ανάδοχος για να ξεκινήσουν άμεσα τρία μεγάλα έργα υποδομής: η ανάπλαση Πλατείας Ελευθερίας, η πεζοδρόμηση της οδού Αγίας Σοφίας και οι στάβλοι Παπάφη.
Αξίζει να σημειωθεί πως όλα τα παραπάνω, έγιναν κάτω από πολύ δύσκολες οικονομικές συνθήκες και υποχρεωτικές δεσμεύσεις που επέβαλε ένα δυσβάστακτο έλλειμμα 25 περίπου εκατομμυρίων ευρώ που «κληρονομήθηκε» από την προηγούμενη διοίκηση.
Με βάση όλα τα παραπάνω, είναι νομίζω λογικό να συμπεράνουμε πως η πρώτη χρονιά της θητείας της νέας διοίκησης του Δήμου ήταν απολύτως θετική, όχι μόνο συγκριτικά με την καταστροφική προηγούμενη περίοδο αλλά και με απόλυτους όρους, κάτι που αναγνωρίζεται από τη συντριπτική πλειοψηφία των πολιτών.
Ταυτόχρονα, όμως, η «Ομάδα για τη Θεσσαλονίκη» έχει απόλυτη συναίσθηση του μεγέθους των συσσωρευμένων προβλημάτων και της ευθύνης που ανέλαβε να τα αντιμετωπίσει αποτελεσματικά.
Για τον λόγο αυτό, η σταθερή δέσμευση του δημάρχου και των συνεργατών του είναι πως το καλό ξεκίνημα της πρώτης χρονιάς θα συνεχιστεί με την ίδια συνέπεια, εργατικότητα και έμπνευση σε όλη τη διάρκεια της θητείας, ώστε η Θεσσαλονίκη να ξαναβρεί τη θέση που της αξίζει, ως μια λειτουργική και βιώσιμη Ευρωπαϊκή πόλη.
(Δημοσιεύθηκε στην εφημερίδα “Πολιτική”, (26-10-2024)